Gracias a nuestro compañero Jorge Morillo, hemos conocido el trabajo del estudio brasileño Urb-i. Este colectivo multidisciplinar trabaja para ofrecer propuestas de humanización de los espacios públicos y revertir las consecuencias de la errada planificación urbana de las últimas décadas del siglo XX. Para apoyar sus propuestas, en su web presentan también un microsite al que denominan "Before/After" (antes/después). Ahí recogen una serie de ejemplos de recuperación y mejora de entornos urbanos en países de todo el mundo, recopilados a partir de imágenes extraídas de Google streetview. Os invitamos a revisar las galerías porque son francamente interesantes, un manual visual de recetas sencillas para recuperar las ciudades para las personas. A la espera de que nos envíeis vuestras conclusiones, os adelantamos lo que a nuestro juicio son algunos de los puntos en los que se pueden sintetizar las mejoras evidentes que muestran las imágenes del apartado "After":
- menos coches y más espacios peatonales
- menos carriles de tráfico y más senderos y carriles bici
- menos obstáculos para las personas y aceras más anchas
- menos cemento gris y más árboles, plantas, césped, fuentes, estanques
- mobiliario urbano de diseño cuidado
RECOVERING SPACES
Thanks to our colleague Jorge Morillo, we have known the work of the Brazilian studio Urb-i. This
multidisciplinary group works to offer proposals for the humanization
of public spaces and to revert the consequences of the wrong urban
planning through the last decades of the twentieth century. To support their proposals, on their website they also present a microsite called "Before / After". They collect there a series of examples of recovery and improvement of urban
environments in countries around the world, compiled from images
extracted from Google streetview. We
invite you to check the galleries because they are frankly interesting,
a visual handbook of simple recipes to recover cities for people. While waiting for you to send us your conclusions, we advance what
in our opinion are some of the points where you can synthesize the
obvious improvements shown in the "After" section:
- Less cars and more pedestrian spaces
- Less traffic lanes and more trails and bike lanes
- Less obstacles for people and wider sidewalks
- Less concrete and more trees, plants, lawn, fountains, ponds...
- Well designed urban furniture
In
the end, the Urb-i page launches a message of optimism, as it shows the
substantial improvements that can be obtained with simple actions, even
with limited budgets. The
most important thing is to stop thinking about cities at the service of
traffic to turn them back into the stage of people's lives.
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